Veilig werken

Het onderwerp informatiebeveiliging komt de laatste jaren steeds vaker ter sprake, zeker sinds de invoering van de AVG-wet in mei 2018. Voor de zorgsector is deze wet extra streng, omdat het om privacygevoelige patiëntgegevens gaat. U als zorgverlener bent zich daar zeer waarschijnlijk bewust van en doet er alles aan om zo veilig mogelijk te werken. In het nieuwe Webdossier Informatiebeveiliging van de LHV, NHG en InEen vindt u veel handvatten. Alleen, waar moet u beginnen?

Informatiebeveiliging in de zorg

Wij weten dat u er alles aan doet om veilig om te gaan met patiëntgegevens. Bijvoorbeeld door awarenesstrainingen te organiseren voor medewerkers, beveiligd mailen, uitgebreide screening van personeel en extra beveiligingen op ICT-gebied.

Toch zien we dat er in sommige situaties wordt afgeweken van de regels, waarschijnlijk omdat in deze gevallen de patiëntenzorg belangrijker is dan AVG-proof werken.

Zo zien we dat er vaak nog privacygevoelige informatie via e-mail of WhatsApp met elkaar of met patiënten wordt gedeeld, ondanks dat dit niet veilig is. Met de huidige drukte is het begrijpelijk.

Maar wat als het veiliger, sneller én makkelijker kan?

Bron: Webdossier Informatiebeveiliging van LHV, NHG en InEen

Sendi: wel veilig, géén gedoe

Sendi is de meest veilige, eenvoudige en snelle manier voor communicatie met uw patiënten. Sendi vereist geen (app) downloads, installaties, patiëntaccounts en DigiD login. De patiënt ontvangt enkel een SMS met een beveiligde link waarmee de patiënt het beeldmateriaal en aanvullende informatie veilig en makkelijk kan versturen.

Veilige data-opslag

Alle data die door Sendi wordt verzameld is eigendom van de klant, u dus. U bepaalt hoe lang de gegevens bewaard blijven. Standaard is de bewaartermijn 20 jaar.

Daarnaast wordt alle data veilig opgeslagen in Nederland bij onze hostingpartner Nedcomp. Nedcomp is zeer ervaren in de zorgsector en volledig gecertificeerd (NEN7510, ISO9001 en ISO27001). Kijk anders even op de website als u benieuwd bent: https://nedcomp.nl/sectoren/zorg/

Logging conform AVG-wetgeving

In Sendi worden alle activiteiten gelogd. Wie heeft het beeldmateriaal opgevraagd? Wie heeft de vragenlijst verstuurd? En wie heeft het dossier bekeken? Het volledige dossier kan, als de patiënt hierom vraagt, worden ingezien door de patiënt of vernietigd worden.

Veilige accounts

Er zijn twee manieren om als gebruiker in te loggen in Sendi:

1. Met een persoonlijk Sendi-account. Dit account is beveiligd met een tweefactorauthenticatie via e-mail of SMS en kan voor alle medewerkers aangemaakt worden.

2. Via uw HIS. Als u via uw HIS inlogt, nemen wij automatisch uw inloggegevens over en hoeft u dus niet apart in Sendi in te loggen.

Neem contact met ons op

Wilt u de stap zetten om veiliger te werken? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag om het zorgproces veiliger, effectiever én een stukje leuker in te richten.

Wist u dat u Sendi nu nog twee maanden gratis kunt proberen, in plaats van twee weken?!

Integraties

Sendi wordt nog veiliger en efficiënter dankzij integraties met Medicom, Sanday en Topicus. Deze integraties bieden huisartsen en praktijkassistenten een eenvoudige en veilige manier om patiëntfoto’s en video’s te beoordelen, ontvangen en bewaren direct vanuit het patiëntendossier. Hierdoor worden foutgevoelige en tijdrovende handelingen zoals het overtypen van patiëntgegevens geëlimineerd. Bovendien voldoen de integraties aan de nieuwste privacyvoorschriften, waardoor de uitwisseling van patiëntinformatie veilig verloopt.