Werkdruk in de praktijk neemt toe door desinformatie

Desinformatie: oma zegt dit, mijn moeder vindt dat, social media influencer vindt zus, dokter Google vindt dat ik nu naar de huisarts moet.

Ruim driekwart van de Nederlanders zoekt online naar gezondheidsinformatie. Dat is 25 procent meer dan een decennium geleden (NTVG).

Mensen doen hun best om zichzelf te informeren en gerust te stellen, voordat ze de dokter bellen. In het meest positieve geval dan. Vaak is een enkele blik op dokter Google genoeg om de dokter te bellen. Helaas doet dokter Google niet aan consultvoering. 

Zonde, want het kost tijd en energie (van beide kanten). Ja, klopt, een ontstoken oor kán een mastoïditis worden, maar dat is het nu nog niet. En nee, we geven geen antibiotica om dat vóór te zijn.

U legt de alarmsignalen uit en wanneer terug te bellen. Vaak wordt dit helaas opgevat als: zie je wel, ze hebben weer geen tijd of zin om me te zien, je hebt er ook niets aan…. Dit zorgt voor vervelende situaties aan de telefoon of in de spreekkamer. 

Deze patiënten hebben goede informatie nodig van bijvoorbeeld Thuisarts.nl

Opvoeden is moeilijk, dat geldt voor kinderen, puppy’s en grote mensen.

Maar patiënten kunt u gelukkig Simpel Met Sendi een link sturen met de juiste informatie (ook over kun kind). Sorry, nog niet over puppy’s 😜.

Ook voor opvoeden geldt; herhaling is de moeder van de boodschap.

En wat is de boodschap? Kijk eerst op Thuisarts.nl vóórdat u belt, dat scheelt een vervelend gesprek in de spreekkamer.

Of, als u toch liever online (en anoniem) blijft, stel uw vraag dan aan experts, artsen of andere deskundigen. Mensen die daar speciaal voor hebben gestudeerd en u van goede adviezen kunnen voorzien.

Bron/inspiratie:

Deel dit bericht

Minder werkdruk, betere zorg. Probeer Sendi twee maanden gratis uit!

Onderzoek naar het effect van fototriage op het primaire zorgproces

Onderzoeksrapport Ir. Jasper J.G. Buschgens

Onafhankelijk onderzoek heeft de waarde van fototriage binnen de spoedpost in beeld gebracht. 

Wilt u het volledige onderzoek ontvangen? Vul dan hieronder uw naam en e-mailadres in, dan sturen wij het naar u op.