5 redenen om geen WhatsApp te gebruiken bij contact met patiënten

WhatsApp wordt in de zorg nog veel gebruikt voor het versturen van foto’s tussen patient en zorgverlener. Het lijkt een handige en snelle manier, maar het gebruik van WhatsApp bij contact met de patient wordt sterk afgeraden. Waarom? We sommen het hieronder voor je op:

Kans op een datalek

Als persoonsgegevens in handen vallen van derden die geen toegang tot die gegevens zouden mogen hebben. Bijvoorbeeld als het nummer van de praktijk verkeerd wordt opgeslagen door de patient en deze vervolgens foto’s verstuurd naar iemand anders. 

Geen tweefactor authenticatie

Een verplichtingen vanuit de privacywet; de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Twee factor authenticatie lijkt wat omslachtig, maar garandeert een veilige manier van inloggen, waarbij de identiteit van de gebruiker wordt vastgesteld. 

Foto’s worden niet (veilig) opgslagen

Binnen de WhatsApp applicatie is het niet mogelijk foto’s op de juiste plek op te slaan. Dit gebeurt vaak handmatig en is naast onveilig ook nog eens foutgevoelig. Veel zorgorganisaties verwijderen de foto’s na 24 uur van WhatsApp, het nadeel hiervan is dat je niet meer kunt aantonen op basis waarvan een beoordeling van de betreffende klacht is gemaakt. 

Geen controle op het tijdstip

Stel je voor dat een patiënt op maandag wordt gevraagd een foto te delen en vervolgens wordt op dinsdag een foto ontvangen. De assistente die op dat moment aan het werk is, weet dan niet van wie deze foto afkomstig is en er is inmiddels al veel tijd verstreken, zonder dat de klacht daadwerkelijk is afgehandeld.

Genoeg redenen dus om WhatsApp niet meer te gebruiken binnen de praktijk. Hetzelfde geldt ook voor foto’s via de email. Lees hoe Sendi online fotoconsult een veilige oplossing voor praktijken biedt.

Deel dit bericht

Minder werkdruk, betere zorg. Probeer Sendi twee maanden gratis uit!